Лидерът разказва: Откритието "лидер", скритият талант и мечът в камъка

Лидерът разказва: Откритието "лидер", скритият талант и мечът в камъка

16.10.2017 Ето, че дойде време и за петата статия от рубриката ни за лидери. Кратката история е посветена на потенциала на служителите и ви предизвиква да мислите в посока развитието му!

В тази рубрика ще ви срещаме с хора и истории, които ще ви вдъхновят, впечатлят и убедят, че умението да се разказват истории е полезно не само за изграждане на собствения ви имидж, но и за създаването на лоялни и устойчиви отношения с вашите колеги, служители и клиенти. Всяка история или притча съдържа в себе си бизнес поука, която ще ви провокира да се замислите и да потърсите начин да постигнете положителна промяна в своето поведение. Защото не само отдавнашната поговорка, но и динамично развиващия се бизнес изискват от нас да осъзнавам нуждата от това човек да „се учи цял живот“. А с истории, повярвайте ни, е по-лесно!

 

ИСТОРИЯ ПЕТА

Откритието "лидер", скритият талант и мечът в камъка

(статията съдържа история, съвети и действия, които ще ви направят по-добри лидери)

Историята:

В ерата на драконите и вълшебствата имало няколко истории, които били толкова познати, колкото и подвизите на Крал Артур. Преди ерата на Камелот обаче Артур, истинският наследник на трона на Утер Пендрагон, бил напълно неизвестен за кралството. Неговото наследство било отнето поради заговор на зли сили, които искали да завладеят трона. Още когато Артур бил бебе, зли хора планирали отвличането му, за да се подсигурят, че той никога няма да възмъжее и да заеме престола. За да бъде спасен Артур, било решено да бъде скрит от тези, които го търсели. Така и станало. Магьосникът Мерлин отделил бебето Артур от истинските му родители и го дал на мъж и жена, в чийто дом той израснал като обикновено момче. Произходът на Артур бил успешно прикрит и никой в кралството не подозирал, че той е истинският наследник на трона, дори и той самият!

След смъртта на Утер бароните на кралството били изправени пред задачата да намерят наследник. Това било спорен и ожесточено дискутиран въпрос. Вътрешните борби в крайна сметка накарали бароните да потърсят помощта на Мерлин. Мерлин, знаейки каква е истинската ситуация, помолил бароните да му разрешат да създаде магическо изпитание, което да определи истинския наследник. След като подготвил задачата Мерлин поканил бароните в катедралата, където те намерили меч, забит в камък. Мерлин обяснил, че изпитанието изглеждало лесно само на пръв поглед и единствено истинският крал притежавал силата да извади меча от камъка.

През следващите седмици и месеци много хора посетили кралството, за да се опитат да измъкнат меча, но всички се провалили. Всеки ден се струпвали тълпи от кралски особи, за да опитат късмета си. Никой обаче не успявал. Един ден Артур, за изумление на тълпата, се изправил пред меча. Той го хванал с дясната си ръка и бавно го извадил от камъка. Тълпата притихнала от изумление, а Артур, който бил не по-малко изненадан, повторил измъкването на меча пред бароните, които били извикани веднага. Те признали кралското потекло на Артур и го провъзгласили за владетел. Оттогава започнало не само царуването на крал Артур, но и „Златната ера“ на Камелот.

Поуката: Понякога големият потенциал се крие у не толкова изпъкващи служители.

 

Ако темата представлява интерес за вас, прочетете последните части от рубриката "Лидерът разказва":

"Олимпийският огън и личният имидж" и "Старецът, личностната етика и скорпионът"

 

Въпроси, върху които като лидер бихте могли да разсъждавате:

  • Как вашата организация разбира смисъла на израза „хора с голям потенциал“?
  • Как понастоящем организацията ви открива хората с голям потенциал?
  • Когато идентифицирате човек с голям потенциал, какво правите, за да се подсигурите, че той ще разгърне този потенциал?
  • Как организацията ви осигурява разнообразие? Резултатът достатъчно диверсифициран ли е, за да сте сигурни, че няма да изпуснете шанса да наемете или задържите Артур?

 Действия, които като лидер бихте могли да предприемете:

  • Създайте един постоянен тест от типа „меч в камъка“, за да идентифицирате хората, които притежават неизползвани способности. Тестът би могъл да представлява месечно изпитание, доброволна работа или постоянна отчетност при мениджърите.
  • Създайте програма за развитие на хората с висок потенциал веднага след като те бъдат идентифицирани. Тя може да има различна форма: от формализирана програма до лично менторство.

 

Публикацията е откъс от книгата “Тайният живот на корпоративния шут”, издание на In Your Hands от 2016 година. 

 

Повече за книгата вижте в 

"Книгата: Тайният живот на корпоративния шут с ново луксозно издание".


 
Осем начина да станете по-добри лидери

Осем начина да станете по-добри лидери

05.10.2017 Лидерството е ценен актив за компанията. Може би единственият най-важен. Доброто лидерство може да мотивира екипите да действат настойчиво.

 Ако сте мениджъри, стремящи се към лидерство, вероятно се забелязали, че мотивацията е голямо предизвикателство. Иска се кураж, дипломация, емоционална интелигентност и ангажираност. Решавайки да се превърнете в изключителен лидер, вие поемате ангажимент за цял живот – това не става бързо. И все пак, има няколко правила, които ще ви помогнат да се придвижите към целта си:

 

Предайте визията!

Ако служителите ви ще работят в екип и знаят какво трябва да постигнат, те трябва да имат ясна визия. Ефективният лидер има визия, знае по кой път да поеме, има цел и план. За да предадете визията си на другите, първо трябва да я създадете.

Опитайте се да онагледите общата цел така, че всички да разберат ролята си в нея. Следващата стъпка е да я представите. За да направите това по най-добрия начин, вие трябва да сте убедителни, ясни и ангажирани.

 

Не управлявайте – водете!

Има разлика между това да управлявате и да водите. Ръководенето изисква нетрадиционно мислене и поемане на известен риск. Трябва да позволите на екипите си да бъдат едновременно доверчиви и инициативни. Насочвайте екипа като давате на служителите си правомощия. Така те ще поемат в правилната посока без да унищожавате у тях любопитството или ангажираността.

 

Вземайте решения

Осмелете се да вземате решения. Може да се наложи да проявите гъвкавост и да промените погрешно взето решение. Все пак някой трябва да застане начело. Този някой сте вие.

 

Научете се да ръководите себе си

Може би е сложно да ръководите други хора, но по-сложно е да ръководите себе си. Това изисква дисциплина и отдаденост. Проявете строгост към себе си.

Оценявайте хората по същия начин, по който оценявате себе си. Склонни сме да оценяваме другите според техните действия. Но, когато оценяваме себе си, ние често го правим на база действията и намеренията си. Така че, когато правите оценки на останалите, вземайте предвид действията и намеренията им. В противен случай, лесно е да правите една и съща грешка отново и отново…

Гледайте реалистично на себе си. Ако не го правите, вие никога няма да разберете кои от областите ви на развитие имат нужда от подобрение и как да го постигнете.

 

Осмелете се да бъдете себе си

Всеки има своите слаби страни. Осмелете се да бъдете човек като покажете същността си. Позволете си да грешите от време на време. Не е нужно да криете всичките си слабости. Бъдете открит и бъдете човек. Ако го направите, другите също ще се осмелят да бъдат себе си. Предимство за компанията ви е хората ви да бъдат такива, каквито са, когато идват сутрин в офиса. Техните идеи и уникалност са ресурс за компанията.

 

Бъдете пример за подражание

Ако искате да бъдете успешен лидер, служете за пример на хората си. Запомнете, че вие сте лидер всеки ден от седмицата и организацията следи за това.

Вие сте модел за подражание и вие определяте тона за служителите и мениджърите си. Изяснете ценностите си и нека всички в организацията ви са наясно на какво държите.

Изпълнявайте задълженията си мъдро и дръжте на думата си. Това ще ви помогне да изградите позитивен характер на компанията. Правете това, което очаквате от служителите си. Вие знаете какво се очаква от тях, така че превърнете думите в реалност!

 

Ръководете останалите

Да ръководите някого означава да го разбирате, мотивирате и да му давате правомощия. Следователно добрият лидер притежава висок коефициент на емоционална интелигентност и междуличностни умения.

За да влияете на другите, трябва да знаете какво е важно за тях, а също и какви са страховете, желанията и нуждите им. За да ги мотивирате, трябва да стимулирате желанието им да работят. Това много често означава да имате поглед от перспектива, различна от вашата собствена.

 

Изграждайте разнообразни екипи

Добрият лидер привлича талантите. Изградете разнообразни екипи и те ще ви се отблагодарят. Привличайте хора от различни култури, интереси, възрастови групи и полове. Уверете се, че не сте заобиколени от хора, които винаги се съгласяват с вас. Мислете отвъд себе си, когато наемате нови служители.

Разнообразният екип може да означава многобройни перспективи и мнения. Това е чудесно, стига да ръководите хората си, давайки им правомощия.

Запомнете, лидерството е привилегия!

 

Източник: Celemi


5-ТЕ "П" В ПРОДАЖБИТЕ: Анализирайте пазара, конкурентите и клиентите (Част II)

5-ТЕ "П" В ПРОДАЖБИТЕ: Анализирайте пазара, конкурентите и клиентите (Част II)

21.09.2017 В тази част ще ви запознаем с PEST анализа - следващия надежден инструмент от поредицата ни за анализ на пазара, клиентите и конкуренцията ви.

В предишната част ви показахме предимствата на SWOT анализа. Днес ще разгледаме друг важен инструмент за анализ на пазара, конкуренцията и клиентите. Това е PEST анализа. Абревиатурата идва от английски и всяка една от буквите е сфера на макросредата, в която оперирате. Всички елементи заслужават да бъдат обследвани като част от вашата подготовка. Ето и значението на абревиатурата PEST:

  • P – политическите измерения на пазара и бранша, в който работите
  • E – икономически фактори
  • S – социокултурни фактори
  • T – технологични фактори

Нека започнем с вашия анализ от първата буква – P. Разгледайте политическите фактори, които оказват въздействие върху вашия бизнес – обърнете внимание на закони и регулации; на системите за защита на конкуренцията или браншовите сдружения; на данъчната политика и косвените данъци, обикновено плащани от крайния потребител и повишаващи крайната цена; на политиките в областта на човешките ресурси; на различните регулации, които могат да бъдат пречка или възможност за продажби. Не трябва да се забравя, че вие сте част от много по-голяма система и нейното познаване може да се превърне в онова малко усилие, което да наклони везните във ваша полза.

След това се фокусирайте върху икономическите фактори (буквата Е). Тук обърнете внимание на инфлацията, безработицата, доходите на потребителите и тяхното разпределение. Не пропускайте да се концентрирате върху изясняването на това в каква фаза на бизнес цикъла се намирате, тоест икономиката расте или стагнира? Това определя какво ще бъде поведението на вашите потребители – по-оптимистично или по-песимистично. Възможно е вашият бранш да е по-специфичен от основните трендове на икономиката, така че трябва да се вгледате в икономическите специфики, които му влияят.

Следващата фаза от вашия PEST анализ са социокултурните фактори (S). Обърнете внимание на демографията на клиентите си – мъже, жени, на каква възраст. Този фактор може да е решаващ за стила на работа и подхода, който ще изберете. Друг важен социоклутурен фактор е доходът и пазарното поведение на клиентите ви. Ако не продавате на крайни клиенти ,а на фирми, които препродават вашите продукти и услуги, си заслужава да се замислите за пазарните позиции и финансови ресурси. Също така се поинтересувайте какви бюджети управляват мениджърите, на които се опитвате да продадете. Друга част от социокултурните фактори са миграционните процеси – увеличава ли се или намалява населението (потребителите) в региона, в който продавате. Този тип данни, комбинирани с доходите, могат да ви насочат към региони с голям потенциал за продажби или да обяснят намаляващите продажби в други. Следващата важна част е поведението на вашите клиенти. Намерете за себе си отговорите на тези няколко въпроса:

  • Защо клиентите купуват продукта или услугата?
  • Кога го купуват?
  • Колко често го купуват?
  • Къде го купуват?
  • В какво количество?
  • Как го купуват?

Тези шест въпроса ще ви дадат много полезна информация за вашия подход към продажбата.

Последната стъпка на вашият PEST анализ са технологичните фактори - буквата T. Те са от изключителна важност за успеха ви като търговец. Живеем във времена, белязани с изключителна скорост на развитие на новите технологии. Интернет и устройствата, свързани с него, промениха моделите, по които нашите потребители не само намират необходимата информация за покупка, но и сериозно промениха каналите, чрез които достигаме до тях. С появяването на социалните мрежи преди няколко години се засили и влиянието, което доволните и особено недоволните потребители имат върху нашето пазарно позициониране. Технологичните фактори, на които трябва да обърнете внимание в днешния анализ, са фактори като:

  • Влиянието на технологиите;
  • Какви са инвестициите във вашия бранш за проучване и внедряване на нови технологии;
  • Какви са иновациите;
  • Каква е скоростта на технологичните промени;
  • Какво е влиянието на информационните технологии.

Тези фактори ще ви помогнат да си изградите представа за това какво може да очаквате от технологиите във вашата организация.

 

Ако сте пропуснали предишната статия от серията инструменти за анализ,

прочетете я тук!


Осмелете се да се провалите!

Осмелете се да се провалите!

19.09.2017 Най-ценните уроци в живота идват с гръм и трясък и често ни сварват неподготвени. Това е чудесна възможност да помислите какво можете да извлечете от ситуацията.

Един провал или неизпълнено очакване често са причина да се откажем от желанията си и да започнем вътрешен диалог на обвинение и самосъжаление. Инстинктивната реакция на мозъка ни е да търси причина за това в самите нас, тъй като собственото поведение е единственото, което можем да контролираме и поправим. Това е напълно нормална реакция и абсолютно разбираема. Тази реакция е лесният избор на нашата логика, но е деструктивна и саморазрушителна. Това е егото ни, което облича бронята си и се пази, за да не спре да бъде харесвано и приемано. Предизвикайте го да се покаже!

Провал не е когато паднем, а когато откажем да се изправим. Социални догми и стереотипи ни казват, че провалът е неправилен ход, който трябва да избягваме на всяка цена. Това развива у нас страх. Но страх от какво? От кого и за какво? А провалът всъщност е развитие и възможност да научим нещо от и за себе си.

Най-ценните уроци в живота идват с гръм и трясък и често ни сварват неподготвени. Това е чудесна възможност да:

  • Останем със себе си и да видим какъв урок ни дава тази ситуация;
  • Помислим какво печелим;
  • Дефинираме какво ни харесва в тази ситуация;
  • Помислим как сега сме вече по-силни.

Зад всеки успех се крият редица трудности и моменти, в които надскачаме себе си и продължаваме въпреки това. Приемането на себе си и собствената позитивна оценка са двете неща, за които се борим най-дълго и даваме най-трудно. Само пълното приемане отваря вратата на новото и ни дава пространство да развиваме.

Останете до себе си и се осмелете да се провалите.  Няма как да се научим да плуваме, ако гледаме водата от брега.  

 

Автор: Маргарита Колчева


5-ТЕ "П" В ПРОДАЖБИТЕ: Анализирайте пазара, конкурентите и клиентите (Част I)

5-ТЕ "П" В ПРОДАЖБИТЕ: Анализирайте пазара, конкурентите и клиентите (Част I)

24.08.2017 Петата статия от рубриката за търговци е посветена на три интрумента, които ще ви помогнат да опознаете по-добре пазара, конкуренцията и клиентите.

Тази тема има няколко подтеми, които ще ви помогнат по-добре да познавате пазара, на който работите. В следващите статии ще разгледаме темите за конкурентите и то не само тези, с които сме на пазара, но също и тези, които могат да ви повлияят със заместващи продукти и да отнемат процент от вашите продажби.

Ще ви запознаем с три инструмента, които са доказали своята успешност не в един или два сектора, а именно SWOT анализ, PEST анализ и Модел на Портър за петте сили.

Съвет №5: Анализирайте пазара, конкурентите и клиентите (част 1)

Днес ще разгледаме SWOT анализа. Той може би е най-познат от тези три инструмента. За да се ориентирате за същността на SWOT анализа, ще се спрем поотделно на всяка буква от абревиатурата.

  • S (strengths) – силни страни
  • W (weaknesses) – слаби страни
  • O (opportunities) – възможности
  • Т (threats) – заплахи

Обикновено, когато се прави SWOT анализ, първите две букви – силни и слаби страни – се отнасят навътре за вашата компания, докато другите две – възможности и заплахи – са за външната среда. Ето една идея за това как да използвате SWOT анализа. Вземете един бял лист за вашата компания и по един за всеки един от конкурентите на пазара, на който работите. Разделете листа на две пресичащи се линии, очертавайки координатна система. Напишете името на вашата компания най-отгоре на листа и във всяка една от четирите части на листа напишете възможно най-много по темите:

  • Горе вляво – силните страни на вашата компания;
  • Горе вдясно – слабите страни на вашата компания;
  • Долу вляво – възможностите, които виждате за вашата компания на пазара;
  • Долу вдясно – заплахите, които идентифицирате.

А сега повторете упражнението за всеки един от конкурентите ви. Избягвайте типичната критичност, с която сме склонни да гледаме на нашите бизнес противници на пазара. Бъдете обективни. Може да помолите за помощ ваши познати и приятели – тяхното мнение на независими и неповлияни от бранша ви хора може да бъде ценно за вас. Може дори да направите това упражнение с колегите ви от отдел Продажби, за да видите техните анализи и идеи за компанията ви и пазара.

Не е случайно, че SWOT анализа се е наложил като един от най-използваните инструменти за анализ на пазара. Неговата практичност, съчетана с лесните възможности за използване, го превръщат в много полезен инструмент. Чрез използването му ще откриете и още нещо – трупайки познания за вашата компания и за вашите конкуренти, ще бъдете много по-подготвени, когато се срещате с потенциални клиенти. По този начин ще умеете по-добре да сравнявате техните продукти с вашите. Това ще ви даде възможност много по-добре да защитавате вашите цени и условия. Друг много важен елемент от използването на SWOT анализа е усъвършенстването на умението ви за справяне с възраженията и притесненията на клиентите. Не забравяйте – вашите клиенти винаги ще ви сравняват с конкурентите и затова вие трябва да сте първите, които сте направили обективно това сравнение.

 

Автор: Ивайло Кунев

 

Ако темата ви е полезна, следете за новите статии от рубриката и се запознайте с предишните части:

"Развивайте изключителна продуктова компетентност"

и

"Разучете маркетинка и дистрибуционната стратегия на вашата компания"


Предизвикателство: лидерите от поколение Y

Предизвикателство: лидерите от поколение Y

24.08.2017 Хората от поколението Y са голямо предизвикателство пред организациите, които искат да развиват лидери. Как да се справите с тях прочетете в статията!

Милениалите са нетърпеливи, жадни за знания и се стремят към проспериращи кариери в забавна работна атмосфера. Хората от това поколение обикновено изискват много от работодателите си.

Кои са те?

Милениалите нахлуват бързо в работната сила. Това са хора, които търсят преживявания, имат високи ценности, обичат да се забавляват, докато работят и очакват да имат много работни места по пътя на кариерата си. Ето защо могат да бъдат и доста мобилни.

Предизвикателство е да ги ангажирате и да им осигурите преживявания и движение вътре в организацията, вместо да ги пуснете по пътя на новите възможности. За да успеете, вашата система за развитие на лидери трябва да включва стратегии за развитие и задържане на тази взискателна група хора.

Какви са стремежите им

Почти половината от милениалите се стремят към лидерска или висока ръководна позиция. За да ги задържите, трябва на първо място да им осигурите предизвикателни роли в организацията. В същото време трябва да сте наясно с възможностите им, за да сте сигурни, че са готови да поемат тези роли. Лидерството се гради на база знания и опит. Милениалите може да са добре обучени, но често се оказва, че не им е дадено достатъчно време, за да натрупат бизнес опит.

Бъдете подготвени

Ако забързате процеса на натрупване на опит, можете да ангажирате и подготвите по-добре милениалите във вашата организация. Комбинирайте промяната на позицията с други стратегии за развиване на служителите с по-висок потенциал. Осигурете им забавления, ангажирайте ги, за да ги задържите!

 

Добър начин да развивате и едновременно с това да ангажирате милениалите е ученето чрез преживяване. По този начин те натрупват знания и умения, упражнявайки ги докато се забавляват. Повече за този метод на учене вижте в статията

"Какво представлява "учене чрез преживяване"

 

Източник: Celemi


Как вземаме решения?

Как вземаме решения?

04.08.2017 Човекът, постоянно изправяйки се пред предизвикателства, винаги е имал нужда да овладее изкуството на вземане на решения. Вижте докъде е стигнала еволюцията в това отношение!

Преди много години, в зората на човешката история, решенията са се вземали на база сънища и пророчества. Древният човек е търсил съвети от оракли и свещеници, звездите са му показвали пътя. Опитвали сме по много начини да надникнем в бъдещето, но…

Животът е наниз от избори

Албер Камю казва: „Животът е сумата от всички твои избори“. Без решения нямаше да има развитие, напредък. Историята може да се разглежда като набор от всички решения, които са били взети откакто съществува човешкият вид.

В корпоративния свят ние трябва да можем да вземаме решения, за да постигаме по-добри резултати. Рационалността се отплаща. Въпреки че не всяко добро решение води непременно до добър резултат, то със сигурност увеличава вероятността за такъв. Всички знаем, че лошите решения – в света на бизнеса – могат да струват скъпо.

Как да вземем решение?

Думата решение може да бъде дефинирана като премислен избор, който правите. Решението е взето тогава, когато предприемем действие. За повечето хора вземането на решение включва процес по обмислянето му, който може да отнеме доста време и енергия.

Накратко, начините за вземане на решения са два:

  1. Използване на рационален подход – събиране на факти, съпоставяне на плюсовете и минусите и предположения относно правилното решение. Този подход използва когнитивно мислене.
  2. Използване на интуитивен подход – вземане на решения на база предчувствия. Този подход въвлича емоциите в процеса на вземане на решения.

През повечето време комбинираме рационалния и емоционалния подход, когато вземаме решения.

Инструменти за вземане на решения

Днес разполагаме с много инструменти, които ни помагат да измерим и пресметнем риска (който е голяма част от вземането на решения). В древността е трябвало да се придържаме към вярата, надеждата и догадките. Не сме разбирали от числа, математика и измерители на риска.

В днешно време обаче можем да се доверим на прецизни техники, които да ни помагат да вземаме решения (планиране, разиграване на сценарии, бизнес прогнози, изкуствен интелект и т.н.)

Но какво да правим, ако нямаме достъп до тези инструменти или пък нямаме много време?

Гилбърт Кийт Честъртън пише: „Животът е капан за логиците.“

И, както вече споменахме, има два начина за вземане на решения: рационален и емоционален. Вие решавате кой да изберете, а истината, както знаем, е някъде по средата…

 

Ако темата представлява интерес за вас и целите на вашата компания, прочетете повече за обучението

"Решаване на проблеми и вземане на решения"

 

Източник: Celemi

 


Лидерът разказва: Старецът, личностната етика и скорпионът

Лидерът разказва: Старецът, личностната етика и скорпионът

04.08.2017 Новата статия от рубриката ни за лидери е посветена на високите ценности, които всеки лидер притежава. Защо е важно да се ръководим от морални подбуди, вужте тук!

В тази рубрика ще ви срещаме с хора и истории, които ще ви вдъхновят, впечатлят и убедят, че умението да се разказват истории е полезно не само за изграждане на собствения ви имидж, но и за създаването на лоялни и устойчиви отношения с вашите колеги, служители и клиенти. Всяка история или притча съдържа в себе си бизнес поука, която ще ви провокира да се замислите и да потърсите начин да постигнете положителна промяна в своето поведение. Защото не само отдавнашната поговорка, но и динамично развиващия се бизнес изискват от нас да осъзнавам нуждата от това човек да „се учи цял живот“. А с истории, повярвайте ни, е по-лесно!

ИСТОРИЯ ЧЕТВЪРТА

Старецът, личностната етика и скорпионът

(статията съдържа история, съвети и действия, които ще ви направят по-добри лидери)

Историята:

Една сутрин, след като приключил медитацията си, един стар човек отворил очите си и видял скорпион, който се давел безпомощно във водата.

Докато го гледал, скорпионът се приближил до едно дърво. Старецът бързо се изправил, стъпил на един от дългите корени, потопени в реката, и посегнал да спаси давещото се създание.

Щом го докоснал обаче, скорпионът го ужилил. Инстинктивно човекът дръпнал ръката си. След минута, когато възстановил баланса си, старецът стъпил отново върху корените и се протегнал, за да спаси скорпиона. Този път скорпионът го ужилил толкова лошо, че ръката му се подула и станала кървавочервена, а лицето му се сгърчило от болка.

След миг той отново се протегнал към скорпиона. В този момент случаен минувач видял провесения от корена старец, който се борел със скорпиона, и му извикал: „Хей, слабоумно старче, какво не ти е наред? Само глупак би рискувал живота си в името на такова грозно, зло създание. Не знаеш ли, че може да изгубиш живота си, опитвайки се да спасиш този неблагодарен скорпион?“

Старият човек се обърнал. Погледнал непознатия в очите и отговорил спокойно; „Приятелю, това, че природата на скорпиона е да жили, не променя моята природа да спасявам.“

 

Поуката: Добрият лидер действа, ръководен от силни ценности и отстоява тези ценности без значение от ситуацията, в която е поставен.

 

Ако темата е интересна за вас, вижте последните части от рубриката "Лидерът разказва":

"Човешкото поведение и парадоксът Абълийн" и "Олимпийският огън и личният имидж"

 

   Въпроси, върху които като лидер бихте могли да разсъждавате:

  • Кои от следните качества виждате като ваши основни качества: доброта;  почтеност; истинност; смелост; сила; отговорност; лоялност; чест; упоритост; съпричастност; прошка; разбирателство; толерантност; смиреност; сътрудничество; надеждност.
  • помислете за случай, в който не сте се държали по начин, който отговаря на вашите ценности. ако отново попаднете в същата ситуация, бихте ли повторили поведението си?
  • Кои настоящи практики на организацията ви не съвпадат с вашите ценности? как бихте поправили това несходство?

 

   Действия, които като лидер бихте могли да предприемете:

  • Отделете време, за да опишете личната си етика. Отбележете свои основни ценности, които не подлежат на преговори. Как те са отразени в ежедневното ви поведение?
  • Дайте горния списък на колегите си и ги помолете да ви кажат кои според тях са вашите три най-важно ценности. Вижте дали техните впечатления съвпадат с вашите.
  • Споделете своя списък с колегите си. Обяснете им кои от ценностите са най-важни за вас и защо държите толкова много на тях. Обсъдете дали споделяте еднакви ценности.

 

Публикацията е откъс от книгата “Тайният живот на корпоративния шут”, издание на In Your Hands от 2016 година. 

 

Повече за книгата вижте в 

"Книгата: Тайният живот на корпоративния шут с ново луксозно издание".